تکنیکال نیوز - اخبار تکنیکی

مجموعه ای از اخبار خاص تکنیکی

تکنیکال نیوز - اخبار تکنیکی

مجموعه ای از اخبار خاص تکنیکی

هیچ درختی برای ساخت تله‌کابین قطع نمی‌شود

سه شنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۱۴ ب.ظ

حدود 3 هفته قبل بود که شورای عالی معماری و شهرسازی پس از کش و قوس‌های فراوان مجوز احداث تله کابین در ناهارخوران گرگان را صادر کرد.

 

سابقه تله کابین گرگان به دوره دوم شورای شهر بر می‌گردد و پس از آن در نخستین سفر دولت نهم، مطالعات اجرایی و تهیه طرح تله‌کابین تا شهریور 85 به تصویب رسید.

احداث تله ‌کابین گرگان در جنگل‌های ناهارخوران که از نظر اکولوژیکی هم ارزش بسیاری دارد، همواره حساسیت‌های خاص به خود را داشته و دارد.

 

هرچقدر مشاوران طرح و مدیران مرتبط از مطالعات و پیوست‌های زیست محیطی این پروژه دفاع می‌کنند به همان نسبت هم گروه‌های دوستدار محیط زیست، نگران تخریب جنگل‌های این منطقه گردشگری هستند.

 

حالا که شورای عالی معماری و شهرسازی با اجرای این پروژه موافقت کرده بار دیگر سوالات و البته دغدغه‌های جدی برای حفظ جنگل‌های منطقه ناهاخوران مطرح شده است.

 

عبدالرضا دادبود، شهردار گرگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفته برای احداث تله کابین، درختان عرصه‌های جنگلی ناهارخوران قطع نمی‌شود.

 

وی با بیان اینکه طرح تله کابین گرگان روند سخت و پیچیده‌ای را پشت سر گذاشته است، اظهار داشت: شهرداری از 97 این پروژه را در حالی‌که به مجوزهای زیادی نیاز داشت و فقط یک طرح اولیه بود در دستور کار قرار دارد و برای این کار 5 مشاور در حوزه‌های مختلف را به کار گرفت.

 

شهردار گرگان گفت: مطالعات و طراحی‌های ترافیکی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی تله کابین گرگان از سوی مشاور انجام شد و برای نخستین بار پیوست فرهنگی و اجتماعی و همچنین زیست محیطی این طرح تهیه شد.

 

وی خاطرنشان کرد: هدف ما این است که این طرح را با حداقل مشکلات و حداکثر منافع برای شهر و شهروندان اجرا کنیم.

 

شهردار گرگان بیان داشت: سرمایه گذار طرح به‌طور قطع بخش خصوصی خواهد بود و اکنون در مراحل نهایی واگذاری اراضی از سوی منابع طبیعی هستیم. امیدواریم ابتدای اسفندماه امسال فراخوان جذب سرمایه گذار داده شود و در نهایت فروردین سال آینده عملیات اجرایی ساخت تله کابین گرگان آغاز خواهد شد.

 

وی ادامه داد: بسته به نوع تجهیزات و کابین‌هایی که در این طرح مورد استقاده قرار خواهد گرفت میزان سرمایه‌گذاری بین 200 تا 400 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

 

دادبود اظهار داشت: مبدا تله کابین گرگان از سایت قوری سابق به سمت یال منطقه به طور کیلومتر و مقصد آن در منطقه تخت ورزش خواهد بود. با توجه به پیش بینی‌های انجام شده به 3 هزار مترمربع زمین در مبدأ و 3 هزار مترمربع هم در مقصد نیاز داریم.

 

وی گفت: با طراحی‌های جدید مشاور 17 پایه برای احداث تله کابین در نظر گرفته شد که بدون قطع درخت خواهد بود. دکل‌ها به نحوی طراحی شده‌ است که ارتفاع بیشتری نسبت به درختان دارند. هرچند اینکار هزینه‌های اجرای پروژه را بالا می‌برد اما دغدغه مردم نسبت به قطع درختان را از بین خواهد برد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۱۴
عرفان حبیب نژاد 1